Thursday, 23 August 2012

Jangan Bersedih Dia Ada Bersama Mu.

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 10:27 pm Comments : 0 Labels :

Assalamualaikum 

Setiap Manusia Allah turunkan dengan pelbagai ujian dan dugaan. Tidak ada yang beza kecuali keimanan kita ketika kita berhadapan dengan ujian yang menimpa diri kita. Tidak Allah menimpakan ujian kepada hambaNya melainkan untuk menguji keimanan dan menunjukkan kasih sayangNya pada hambaNya.

 Allah turunkan ujian ini sebenarnya untuk Allah mendengar luahan hati hambaNya. Allah sangat rindu pada hambaNya yang selalu merintih dan meminta padaNya.  Allah tidak pernah tinggalkan hambaNya, Allah sentiasa bersama hambaNya ketika sedih dan gembira . Allah selalu menunggu kita, dan mengharap kepada kita supaya kita minta padaNya.

Sebagaimana Allah telah berfirman yang bermaksud :

[2:155] Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (al- BAQARAH ) (ayat 155)

dan Allah berfirman lagi yang bermaksud :

[2:214] Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

Jadi bersyukurlah dengan ujian yang diberikan Allah kepada kita.Oleh itu, janganlah kita terus terusan dalam kesedihan dan senyumlah walau seberat mana ujian yang menimpa kita












Monday, 23 July 2012

Segmen Jom Blogwalking Dibulan Ramadhan

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 12:31 am Comments : 7 Labels :

Tengah tak ada buat apa- apa, apa kata join segmen jom blogwalking dibulan ramadhan by nabila medan ni sangat menarik untuk yang baru jadi blogger.  Tarikh tutupnya 29 July ni . jadi siapa-siapa yang belum join, jom lah join ramai untuk memeriahkan segmen ni..

tag

ok sampai di sini dulu  bye 


Sunday, 22 July 2012

Adakah Bulan Ramadhan ini Yang Terakhir Buat Ku

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 1:40 pm Comments : 3 Labels :

Assalamualaikum

 Syukur ke hadrat Illahi kerana diberi peluang untuk bernafas lagi di muka bumi Allah ini. Maha suci Allah yang berkuasa terhadap sesuatu. Alhamdulilah  hari ini kita telah menyambut hari kedua ramadhan dan adakah ramadhan kita yang pertama itu mendapat pernilaian  yang tinggi daripada Allah ataupun hanya sia-sia sahaja puasa kita.Tepuk lah dada tanya iman kita.

Sebenarnya puasa ini bukanlah sekadar untuk menahan lapar dan dahaga. Tetapi ia untuk mengajar dan mendidik nafsu kita supaya kita dapat mengawal nafsu kita,bukannya nafsu yang mengawal  diri kita. Ok berbalik kepada tajuk entry ku kali ini Adakah Bulan Ramadhan Kali ini Adalah Terakhir Untuk Ku? Kenapa aku memilih tajuk itu? kerana untuk aku menginsafi diri ku yang banyak melakukan dosa kepada Allah.

Bila aku memikirkan jika tiba-tiba Allah mencabut nyawa ku saat ini,ketika diri aku masih kotor  aku menjadi takut dan sedih. Aku bukanlah  takut akan kematian itu tetapi aku takut jika aku tidak sempat bertaubat dan menebus kembali dosa-dosa yang telah aku lakukan padaNya. Aku takut apabila aku  disoal oleh Malaikat Mungkar dan Nakir aku tidak dapat menjawabnya. Aku juga takut dengan azabNya yang pedih.

Kenapa aku membicarakan soal mati kerana aku mendapat berita kematian adik-adik junior ku. walaupun aku tidak mengenali mereka dengan rapat aku juga merasa sedih atas pemergiaan mereka dan aku tidak sangka mereka di jemput Illahi sebelum tibanya Bulan Ramadhan kali ini. Al-Fatihah buat mereka.

Jadi aku berharap aku diberi peluang untuk menjalani ibadah puasa sehingga akhir nya dan diberi peluang sekali lagi untuk menyambutnya kembali. Semoga dalam bulan Ramadhan ini aku dapat melakukan amal ibadah dengan baik dan meraih ganjaran pahala daripadaNya. 

Segmen Pendek : SaYa NaK BLoGwALKinG

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 2:11 am Comments : 17 Labels :

tengah-tengah ber fb ternampak segmen ni kat page someone

lepas tu jenguk kejap dan macam menarik jadi jom join segmen ni by 


  saya budak baru  kalau salah tolong tunjuk kan =)

P/S Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Buat Muslimin dan Muslimat







Ujian

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 1:35 am Comments : 2 Labels :
Setiap manusia pernah diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan sama ada diuji dengan kehilangan, bencana alam mahupun harta benda. kekadang apabila kita diuji, adakah kita bersabar atau sebaliknya? cubalah tepuk dada tanya iman kita . adakah kita dari golongan yang sabar atau golongan yang mengeluh? hanya kita sahaja yang mampu menjawab soalan itu.

Selama ini, pernahkah kita terfikir kenapa Allah datangkan ujian dan dugaan kepada hambanya? Pernahkah terlintas dihati kita untuk menyalahkan takdir yang menimpa kita?  jadi apa yang kita lakukan bila di timpa dengan ujian yang berat? adakah kita terus terusan perlu lemah dan sedih?  


Jawapannya Tidak. Kita sebenarnya perlu bangkit daripada kesedihan kita dan juga sabar dengan ujian yang menimpa kita. Benar ujian itu pahit. dan sukar untuk kita laluinya tetapi percayalah di sebalik kesedihan dan kepahitan yang kita alami Allah akan memberi sesuatu yang tidak kita jangka dan Allah mengembirakan hati hamba-hambanya yang sedang berduka cita dengan janji-janjiNya di dalam al-Quran.


Ingatlah Allah sentiasa bersama orang yang sabar dan Allah tidak akan membebani seseorang itu jika bukan di atas kemampuannya sendiri. jadi bila Allah memberi ujian kepada kita itu bermakna Allah tahu kita boleh laluinya walaupun ianya pahit dan sakit . oleh itu bersabar dan bertawakal la kepada Allah semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk terus jalani kehidupan di dunia yang penuh dengan liku-liku kehidupan.

Sunday, 24 June 2012

Wanita , Aurat & Fesyen

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 1:53 am Comments : 0 Labels :

Bila kita memperkatakan tentang fesyen  ramai yang tahu mengenainya. Bila kita tanya dan katakan mengenai 

aurat pula ramai yang tahu juga mengenainya. Tetapi kenapa ada juga yang menghambakan diri dengan fesyen, 

sehingga sanggup menghabiskan wang beratus-ratus ringgit  kerana sehelai pakaian yang tidak mengikut 


kehendak syarak. Sebenarnya tidak salah untuk berfesyen, kerana dalam Islam sendiri mengalakkan kita memakai 


pakaian yang cantik, namun Islam telah meletakkan beberapa garis panduan kepada kita.


Antaranya ialah: 
  1. Memakai pakaian yang longgar dan tidak jarang
  
   2.  Tidak memakai pakaian yang nipis dan tidak menampakkan bentuk badan


   3.  Tidak memakai ketat dan singkat


   4.  Memakai stoking tangan & stoking kaki


   5.  Tidak bertabarruj


Oleh itu, berpakaianlah mengikut cara Islam.






 
BLOG COPYRIGHT 2014 NaDzirah RuQyah || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic