Thursday 23 August 2012

Jangan Bersedih Dia Ada Bersama Mu.

Penulis : Nadzirah RuQyah Masa : 10:27 pm Comments : 0 Labels :

Assalamualaikum 

Setiap Manusia Allah turunkan dengan pelbagai ujian dan dugaan. Tidak ada yang beza kecuali keimanan kita ketika kita berhadapan dengan ujian yang menimpa diri kita. Tidak Allah menimpakan ujian kepada hambaNya melainkan untuk menguji keimanan dan menunjukkan kasih sayangNya pada hambaNya.

 Allah turunkan ujian ini sebenarnya untuk Allah mendengar luahan hati hambaNya. Allah sangat rindu pada hambaNya yang selalu merintih dan meminta padaNya.  Allah tidak pernah tinggalkan hambaNya, Allah sentiasa bersama hambaNya ketika sedih dan gembira . Allah selalu menunggu kita, dan mengharap kepada kita supaya kita minta padaNya.

Sebagaimana Allah telah berfirman yang bermaksud :

[2:155] Dan sungguh akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (al- BAQARAH ) (ayat 155)

dan Allah berfirman lagi yang bermaksud :

[2:214] Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

Jadi bersyukurlah dengan ujian yang diberikan Allah kepada kita.Oleh itu, janganlah kita terus terusan dalam kesedihan dan senyumlah walau seberat mana ujian yang menimpa kita












No comments:

 
BLOG COPYRIGHT 2014 NaDzirah RuQyah || DESIGN BY NurAlja Lee || DOODLE BY Fizgraphic